fbpx

Kuten moni jo tietääkin aiemmista postauksistani, tulen viettämään tammi-maaliskuun Amsterdamissa työkomennuksella. Pyrin kirjoittamaan matkastani viikoittain lyhyesti, jotta halukkaat voivat lukea, mitä tänne kuuluu mutta ennen kaikkea pysähtyäkseni hetkeksi miettimään ja nauttimaan uusista kokemuksista, joita edeltävä viikko on tuonut tullessaan.

Viikon sana on ehdottomasti ollut hämmennys. Kaikki on niin suurta. Asuntoni on iso. KPMG:n toimisto täällä on valtava. Lounasruokala on iso ja vaihtoehtoja on useita. Ravintoloita ja kahviloita on huima määrä. Ihmisiä on paljon, varsinkin viikonloppuisin. Ruokakaupassa ostat tuotteita ulkonäön perusteella, kaikki tuoteselosteet kun ovat hollanniksi. Pyydät neuvoa, mistä voisit löytää jonkin tietyn tuotteen taikka kaupan ja saat vastaukseksi paikan nimen, jota et ikimaailmassa osaa kirjoittaa eli ei mitään mahdollisuutta löytää sinne. Kiität kuitenkin kohteliaasti avusta. Kuulostaa varmasti kaikista ulkomaille muuttaneista tutulta. Uutta ja jännittävää. Turhauttavaa. Onneksi myös ohimenevää 🙂

Pilates:

Verotöitähän tänne tultiin tekemään mutta käytän mahdollisuuden myös hyväksi ja varmistan, että pilatekselle löytyy arjestani tilaa. Viime syksyn aikana laiminlöin oman harjoitteluni täysin. Eipä sille mitään kunnollista syytä ollut. Tunsin itseni väsyneeksi ja aloin tyhjentämään päiviäni asioista, joita ei ollut täysin pakko tehdä. Virhe, sillä treenaamisesta tinkiminen vain rokottaa päivän energiatasoja mutta aina ei järjen ääni näissä asioissa voita. Kehoni kuitenkin alkoi valittamaan valinnastani nopeasti. Varsinkin selkäni tuntuu erittäin jäykältä ja ryhdin ylläpito heikkenee päivä päivältä. Kehoni siis kaipaa pilatesta ja nyt se tulee sitä saamaan.

Amsterdamissa ollessani tulen harjoittelemaan viikoittain Pure Pilates Amsterdam -nimisellä studiolla yhdessä Monican kanssa, joka on suomalainen ohjaaja mutta asuu tällä hetkellä perheineen täällä Amsterdamissa. Olemme sopineet viikoittaisesta yksilöharjoituksesta talven ajaksi ja takana onkin jo kaksi harjoitusta.

Ensimmäinen harjoitus oli suorastaan nolo. Se oli ensimmäisenä kokonaisena päivänäni Amstedamissa ja olin melko hämilläni. Ihan kaikesta. Tuntui kuin olisin ollut ensimmäistä kertaa reformerin päällä. Klassisen reformerin ja Oasikselta tutun modernin reformin erot tuntuivat ylitsepääsemättömiltä. Kehoni oli täysin unessa ja luultavasti murtunut häntäluuni toi harjoitukseen hauskan lisän. Toisella kerralla olin jo paremmin mukana, vaikka liikkeiden flow oli edelleen hakusessa mutta tämä on täysin normaalia, kun totuttelee uuteen harjoitukseen. Monica keskittyy rintarankani avaamiseen ja yläselkäni vahvistamiseen, juuri niin kuin kehoni kaipaakin. Vai onko joltakulta muka jäänyt huomaamatta eteenpäin kääntyneet olkapääni… Kirjoitan vielä yksilötreenien ihanuudesta lisää myöhemmin ja kerron edistyksestämme viikkoupdateissani.

Tarkoituksena on myös lisätä viikkoihini mattotreenejä kotioloissa mutta ensimmäisenä viikkona tämä jäi vielä suunnitelmatasolle. Kuten yllä mainitsin, taisin murtaa häntäluuni pari viikkoa sitten vielä ollessani Suomessa. Kovalla lattialla istuminen taikka makaaminen ei ole tullut kuuloonkaan mutta toivottavasti särky alkaa jo kohta helpottamaan. Sitten pitää vielä löytää jumppamatto…

Just for me:

Uudenvuodenlupaukseni oli tehdä enemmän hyvää itselleni. Pieniä asioita, joista nautin. Niinpä kirjaan ne myös viikoittain ylös, jotta paine lupauksen pitämisessä säilyy. Tämän viikon listalle pääsevät: kunnon pihvi, lettu Nutellalla, after workit uusien työkavereiden kanssa, vaahtokylpy, aikaa Scandalin uudelle kaudelle, teinivuosina ohitetun napapaitakauden pintaan päästäminen.

Kuunnellut äänikirjat:

  • Michelle Obama – Becoming
  • Oskari Saaren Aki Hintsa – Voittamisen anatomia

Vahva suositus kummallekin.