fbpx

”It was conceived to limber and stretch muscles and ligaments so that your body will be as supple as that of a cat…” – Joseph Pilates

Jos minulta kysytään, flown saavuttaminen tunnilla on yksi haastavimmista pilateksen perusperiaatteista ja vaatii ohjaajalta eniten. Jos mietimme stereotyyppistä peruspilatestuntia (tämänkaltaisia tunteja yhtään vähättelemättä), useat meistä ovat aloittaneet pilatestaipaleensa tällaisella tunnilla: Ohjaaja on salin etuosassa ja näyttää liikkeet. Liikkeiden välissä pidetään juomataukoja, noustaan välillä ylös katsomaan ohjaajaa tarkemmin. Pistetään välineitä sivuun, jatketaan kenties omaa lempiliikettä, kun muut ovat jo edenneet seuraavaan. Tunti on hyvin rikkonainen ja olemme tottuneet siihen, että näin se on ihan ok. Kun tämä tuntimalli on juurtunut mieliimme, on sitä haastavaa rikkoa.

Klassinen pilatestunti kuitenkin tavoittelee flowta; sitä fiilistä, jossa leijumme tunnin läpi kauniissa, yhtenäisessä ja sulavassa muodostelmassa jokaisen keskittyessä täysin omaan treeniinsä seuraten kuitenkin tarkasti annettuja ohjeita. Tunti pyritään vetämään läpi ilman ylimääräisiä liikkeitä; juomataukoja ei tunneta, liikkestä toiseen siirrytään annettujen ohjeiden mukaan (näitä kutsutaan transitioiksi) ja liikkeet pyritään suorittamaan mahdollisimman sulavasti ja pehmeästi ilman kiirettä taikka väkinäistä repimistä. Flown saavuttaminen vaatii kurinalaisuutta sekä tarkkuutta mutta kun se saavutetaan, auttaa se meitä oppimaan irti virheellisistä liikeradoista ja toimintamalleista. Taas yksi tärkeä oppi vietäväksi myös pilatestuntien ulkopuolelle; flown saavuttaminen pilatestunnilla auttaa saavuttamaan sen myös elämässä.