fbpx

”To properly deflate lungs is an art in itself, and this final step in correct breathing is least understood.” – Joseph Pilates

”Eikös siinä pidä hengittää jotenkin eri tavalla?” Tämä on melko yleinen kysymys, kun puhutaan pilateksesta. Hengityksen nouseminen esille ei kuitenkaan ole ihme, sillä hengitys on isossa osassa harjoituksia. Hengitys rytmittää liikkeitä, se antaa voimaa liikkeisiin ja jopa haastaa vatsalihaksia työskentelemään entistäkin kovemmin. Hengityksellä voi myös leikkiä, sillä vaihtamalla hengityssuuntaa liikkeissä, huomaa taatusti eron. Lisäksi on tutkittu, että pilates kehittää keuhkoja ja lisää niiden tilavuutta; hengitystekniikka siis myös treenaa keuhkojasi.

Miten pilateksen hengitys sitten eroaa normaalista hengityksestä? Pilateksessa pyritään lateraaliseen hengitykseen eli pyritään hengittämään sivusuuntaisesti laajentamalla kylkiä kohti kainaloita. Joseph Pilates uskoi, että on keskityttävä ainoastaan uloshengitykseen, sillä puhaltaessasi kaiken ilman ulos, ihmiskeho täyttää keuhkot uudelleen automaattisesti, joten sisäänhengitys tapahtuu automaattisesti.

Liiallinen keskittyminen hengitykseen saattaa kuitenkin viedä huomiota liikkeiden muuten puhtaalta suoritukselta ja siksi neuvonkin aina opettelemaan liikkeet ensin ja vasta sen jälkeen siirtämään ajatukset hengitykseen. Hengitystä voidaan näin ollen käyttää myös yhtenä progressiomuotona. Tärkeintä kuitenkin joka harjoituksessa on muistaa hengittää.