fbpx

”Contrology is not a system of haphazard exercises designed to produce only bulging muscles.” – Joseph Pilates

Ei se mitä teet, vaan miten sen teet. Jokaisella pilatesliikkeellä on tarkoituksensa ja jokainen liike pyritään hallitsemaan, kuten se on ohjeistettu. Klassisessa pilateksessa erilaisia liikkeitä on paljon mutta toistoja vähän. Näin pystytään tarkkuutta harjoittamaan mahdollisimman paljon kehon saadessa erilaisia ärsykkeitä erilaisista liikkeistä, jotka suoritetaan yksi kerrallaan tarkkuutta vaalien.

Suorita jokainen liike juuri niin kuin on ohjeistettu. Mikäli et jostain syystä pysty tekemään liikettä ohjeiden mukaisesti, älä sovella vaan pyydä ohjaajalta neuvoja. Anna mielen voittaa kehosi, sillä vain keskittymällä liikkeeseen voit tehdä liikkeen tarkasti. Jokainen ympyräsi on samanlainen kuin edeltävä. Joka kerta, kun ojennat jalkasi yhden jalan venytyksessä, varpaasi osuu samaan kohtaan ilmassa. Joka kerta, kun rullaat ylävartalosi takaisin mattoon, teet sen hallitusti lavat ensin, sitten hartiat ja viimeisenä pää.

Tekemällä liikkeet tarkasti, tekemällä liikkeet oikein, opettelet pois väärinopituista liikeradoista ja sallit vartalosi linjautua liikkeissä oikein samalla vähentäen loukkaantumisten mahdollisuutta!